Canggu

21 december 2022 - Canggu, Indonesië

We zijn nu 2 dagen in Canggu. (Uitspreken Sjangoe😀)

Volgens iedereen is this the place to be. Het wemelt hier van de jongere backpackers en reislustigen, want in Canggu is the vibe 🤔. Maar wat een verschil met Ubud. Oke Ubud is ook heel druk, net als Canggu, maar waarom hier de jongeren willen zijn ? dat snappen we niet helemaal. Ten eerste is het vreselijk druk, en vreselijk duur. Als je naar het strand wil moet je door één hoofdstraat waar alles doorheen moet, file rijden naar het strand. (Pantai). Als je aankomt, kan je niet naar beneden lopen omdat er een afgrondje is en ook een riviertje waar een luchtje aan zit, nou ja dus meer een riool. Die gaan we niet doen.  Dus eerst een stuk parkeerterrein doorlopen en via een smal trappetje naar het strand. Je snapt het niet maar het strand zit vol met middle aged jongeren, ook wel de digital nomads genoemd. Het strand is leuk, we vinden uiteindelijk een leuk plekje met live music

IMG_20221215_181602

en waar een lokaal biertje redelijk in prijs is. Trouwens ook een leuke verpakking.

IMG_20221216_175633~2

Hier is dus the vibe, oke. Het is zeker heel mooi om hier te zitten en om de surfers bezig te zien, spelend op de golven.

IMG_20221216_133636

Velen gaan hier ook zitten om de zonsondergang te aanschouwen. Ja, die is wel erg mooi.

IMG_20221217_183253IMG_20221216_183202

IMG_20221216_183622

Screenshot_2022-12-17-18-56-18-157_com.miui.gallery

Een andere dag wilde we weer naar het hoofdstrand, is de weg afgesloten vanwege ceremonie, dus ander strand gezocht, via allerhande moeilijke kleine weggetjes en onbegaanbare paden kwamen we bij het tweede strand.

IMG_20221215_172345IMG_20221215_172410IMG_20221215_172326

Aan de aanleg van de wegen, zullen ze hier eerst wat aan moeten gaan doen, want het is een uitdaging om ergens te komen in Canggu. Daarna wilde we terug, is er weer een ceremonie. Ja voor ceremonies moet alles hier wijken.

Video

IMG_20221215_192408

De straat staat helemaal volgepakt. We konden er niet meer door. Dan maar via het strand. We zoeken een uitweg en vinden een stijl pad naar beneden. Met de moter over dat "wandelpad" en daarna een brede brug die nergens naar toe leidt,  kwamen we bij een vol strand, met honderden moters. Nou die zijn  hier ook gekomen, er moet dus ergens een uitweg zijn.  Ook daar geen duidelijke aanwijzingen hoe je weer op de openbare weg kan komen. Verder met de moter over een onbegaanbaar pad, komen we uit op een oud villapark, oke die weg ging niet verder. Dan maar weer terug en daar konden we over een heel smal bruggetje, apart hoor, je zou toch zeggen al die scooters moeten hier dus ook overheen. Ja dus. We zitten goed, na vele omweggetjes en zandpaden komen we weer een op een verharde weg en uiteindelijk weer in de hoofdstraat terecht. Is dit dan the vibe?  Er wordt veel gebouwd in Canggu, everything is under construction, langs de hoofdweg zien we vele sjieke nieuwe modewinkels,  maar allemaal op grote afstand gelegen.  Als je wil winkelen moet dat je dat met vervoer scooter of auto doen, want dit kan je niet belopen, lekker met z'n allen in de file shoppen. Verder vele restaurants met healthy food. Van vega tot bowls. Een gewone boterham voor het ontbijt is bijna niet te vinden. Wij vinden het allemaal erg verwarrend. En besluiten dan maar naar de Griek te gaan, jawel ook hier zijn vele restaurantjes van Japans, Italiaansen Mexicaans en dus ook Grieks, het favoriete eten van mijn vriendje. Heerlijk gegeten en voor het eerst wijn besteld, want die is in Bali duur en vaak niet te drinken. Deze was lekker.

IMG_20221215_201135

😀

Uiteindelijk nog een stuk rond gereden en we zien in het buitengebied diverse restaurants waar het volgepakt zit met jongelui, die weten elkaar daar te ontmoeten, buiten het centrum. Het ene restaurant is kei leeg en dan bij een ander restaurant hangt het met de benen buiten. Hoe ze elkaar vinden? Geen flauw idee.

​​Dit gaat boven onze begrippen, ik denk dat we te oud hiervoor zijn.

Bye bye Canggu, we gaan lekker naar Sanur.

De volgende dag rijden we op de moter naar Sanur, heerlijk om weer op pad te gaan.

Sanur is dan weer een verademing t.o.v. Canggu. Leuke straten om doorheen te rijden met allerhande winkeltjes en met de daarbij behorende geluiden, hallo madam masaaag, hallo madam shopping, do you want something, where you go to, where you from. Een leuk hotelletje, met breakfest en zwembadje. We gaan de eerste dag maar eens bij een Mexicaan eten. Het was lekker, maar helaas de volgende dag ben ik een beetje ziek. Mijn darmen vonden het genoeg geweest al dat deeg denk ik. Een dagje in het hotel gebleven en veel geslapen. Ad is's middags alleen gaan eten. De volgende dag lustte ik geen koffie en brood. Paar stukjes fruit en water genomen. 's middags ging het weer wat beter. 's Avonds wat rijst en kip. De volgende dag vertrekken we weer, dus vroeg naar bed en de volgende dag op naar Gili eiland. Om half 2 ging de boot pas, het zou ongeveer anderhalf uur rijden zijn. We zaten om negen uur al klaar, gezond en wel. Op de kamer zitten wachten tot het tijd was om te vertrekken, had ik niet zoveel zin meer in, lang genoeg op de kamer geweest, dus zijn we vroeg vertrokken. We kwamen te vroeg aan in Padang Bai bij de boot, in een  restaurantje  gewacht, gegeten en gedronken. Om 12.30 naar de boot. We hadden dus al een ticket gekocht, dat was een behoorlijk bedrag, vragen ze bij de steiger of we nog ff 20.000 willen betalen voor de gouvernement. Hé we hebben toch een ticket ? Dus Ad zegt tegen die man en wie ben jij dan, hij zat in een Balinese kledij, zwart wit geruit tenue, I'm from the police of Gili, Oh ja zij Ad zo'n kleed heb ik bij mij thuis ook op tafel liggen. Er kwamen meer mensen bij staan, die man verwees ons naar een loket, tja dan zal het wel officieel zijn, dus hebben  we maar betaald. Als klapper hebben we nog drie kwartier langer moeten wachten in de hitte, de boot kwam pas om kwart over twee.

IMG_20221220_132740

​​

1. Mieke:
    21 december 2022
    Het gaat niet allemaal van een leien dakje dat reizen : ) Fijn dat je weer opgeknapt bent Marion. Gelukkig is het ongemak weer snel voorbij en verras je ons steeds maar weer met al die mooie foto's. Fijn avontuur verder!
  2. Ad Wolfert:
    22 december 2022
    Opgewekt verder en niet z....... ! Veel plezier en een fijne kerst.. gr. Ad
  3. Rita:
    23 december 2022
    Sjonge sjonge wat gedoe knap dat je het nog steeds leuk vindt.wij zijn weer benieuwd naar het volgende avontuur fijne en gezellige dagen samen liefs Hans Rita