Jakarta, tussenstop Jeddah (SA) dan naar Nederland.

14 april 2023 - Jakarta, Indonesië

8 april, langzaam maar zeker gaan we richting Nederland. We vliegen van Denpasar (Bali) naar Jakarta, een binnenlandse vlucht. Kost weinig, €50,- pp.  Eenmaal aangekomen in Jakarta hebben we gekozen voor de wijk Tanah Abang, in deze omgeving draait het allemaal om de kledingindustrie. Grote hallen waarin groothandelaren hun waar proberen te verkopen.  Alles wordt door de winkeliers gekocht in grootverpakking van 20 of meer stuks. Ook particulieren kunnen hier kopen, 1 of 2 stuks is natuurlijk duurder. We gaan in de hal op zoek naar spijkerbroeken. Allerhande bekende merken worden aangeboden, maar niet de echte, o.a"Echte" levi's spijkerbroeken, na afdingen hebben we voor €10,- een spijkerbroek 😀

IMG_20230410_104002

Het valt op dat er wel erg veel traditionele kleding is (moslim) en de rest is veel synthetische stoffen en gruwelijke ouderwetse kleding, en allemaal in grote getale en geen haute couture, geen interessante kleding.

IMG_20230410_103527

Terug op de straat zie je de markt waar geen  eind aan komt en enorm druk, kilometers lang, elke zijstraat ook weer vol met marktkooplui die vergeven zijn van stapels kleding die in balen aankomen. Mannen sjouwen die balen op hun nek. Als er een "baalman" aankomt, met een flinke tred door die smalle steegjes, vol met marktkooplui en mensen, dan ga maar aan de kant, want ze lopen gewoon door. Zo'n enorme baal moet je niet óp je krijgen, dus iedereen wijkt uit als er een baalman aan komt lopen.

IMG_20230410_103855IMG_20230410_104047

Daarna zijn we naar de rivier de Ciliwung gelopen, nou jou rivier,  een brede sloot dwars door de stad van Jakarta met armoedige huisjes, een sloppenwijk. Je weet niet wat je ziet, wat een vervuiling, nou ja, zie de foto.

IMG_20230410_114156 erg hè

IMG_20230410_104420🫣 niet te geloven 😥

IMG_20230410_104427de meest vervuilde rivier van Jakarta

In die wijk blijken dus arbeiders te wonen, die vanuit arme dorpen naar de stad toe trekken om werk te vinden in de kledingindustrie. Zij huren zo'n krot en proberen voor het thuisfront geld te verdienen, aldus wikipedia. Maar ik zie ook veel gezinnen  bij piepkleine huisjes, het krioelde van kinderen en zag wel 10 slippertjes staan bij een hok en rondkrioelende kinderen. Die leven echt op een vierkante meter.  Als je langsloopt lachen ze en vragen ze "how are you" als je dan zegt gooood, beginnen ze allemaal te lachen. Ik zag dat er op straat ook veel eten wordt voorbereidt, dat verkopen ze weer door naar streetfood stalletjes en warungs, want het waren grote hoeveelheden.

IMG_20230410_104730 buitenkeukenIMG_20230410_104639 ziet er prachtig uit.

Die foodkarretjes staan overal met divers eten.  Maar als je ziet in welke omstandigheden in die sloppenwijk eten wordt gemaakt, dan weet je van te voren dat je geen streetfood moet eten in Jakarta, dat risico hebben we ook niet genomen, ondanks dat het er allemaal heel smakelijk en vers uit ziet. We willen niet ziek worden op onze laatste dag. Een echt restaurant hebben we niet gevonden, maar wel een restaurantje, nou meer een kantine met Indonesisch en India's eten. Eenmaal daar gegeten te hebben en wij niet ziek zijn geworden, hebben we daar 2 dagen onze lunch en avondeten gegeten, we durfden die kleine streetfoodkraampjes echt niet aan, verder was er ook niets qua eetgelegenheden.

IMG_20230410_114401

IMG_20230408_194605

Ons hotel heet Yellow bee🐝(vreemde naam), maar is een heel net hotelletje, kamer was niet groot, maar alles netjes en schoon, goede douche en airco werkte uiteindelijk wel, nadat er 2 keer een monteur langs moest komen. Het is 33 graden buiten, dus die heb je echt wel nodig. Vanuit het hotel zag ik ook weer smalle steegjes met stalletjes met kleding.

IMG_20230410_100002

IMG_20230410_095945 vanuit hotelraam

Het maakte me nieuwsgierig, daar komt toch niemand kleding kopen ? Vandaag is de laatste dag in Jakarta en na de lunch wil ik toch nog even dat straatje in. Dit was geen nieuwe kleding, maar 2e hands, stapels en stapels, wat hier de bedoeling van is, was me niet helemaal duidelijk. Ze zochten de kleding uit, als het een leuk kledingstuk was, keken ze of de kleding niet stuk was, zoja, dan werd dat ter plekke hersteld en waarschijnlijk voor de verkoop aangeboden, de rest werd gesorteerd en in balen verpakt. Wat daarmee gebeurd? Ik zou het niet weten, misschien recyclen.

IMG_20230410_125740IMG_20230410_125806IMG_20230410_125905IMG_20230410_125658

10 april, vandaag vliegen we van vliegveld Soeharto in Jakarta

IMG_20230410_152504

Bij het inchecken zagen we deze berg koffers staan, moeten die allemaal mee met de vlucht ? Tjee hoeveel mensen gaan er dan mee ? Bleek dat er pelgrims meegingen met onze vlucht, die gingen naar Mekka, een vliegtuig vol, grote bowing 777 . Wij waren de enige toerist in dat vliegtuig. De mannen in het wit, de vrouwen in het zwart.

IMG_20230411_033840rok en een cape en blote bast.

IMG_20230411_054033 vrouwen in het zwart.

In Jeddah, Saudi Arabië hebben we een overstap, wachttijd helaas 6 uur, (dat krijg je met goedkope tickets) 😂 en dan door naar Amsterdam.  11 april om half 2 aangekomen op Schiphol. Het was me de reis wel, veel gezien, veel meegemaakt. Het is moeilijk om alles in woorden om te zetten en de werkelijkheid te vertellen. De foto's geven een beetje indruk, maar het echt zien en meemaken is indrukwekkender.😘

Als laatste deze foto. Vond ik zo grappig

IMG_20230410_104801

1. Nelleke: