Villa's Lovina beach en staff

3 april 2023 - Seririt, Indonesië

Terug in de villa valt er veel te doen. Met als gevolg iedere dag om 10 uur vergadering met Made  (huishoudmanager)

IMG_20230329_120033

en Komang (tuinman annex beheerder)

SAVE_20230403_222200 Komang rechts

met een lijst van hier tot ginder. Onderwerpen: onderhoud o.a afbrokkelende muren, schilderwerk, lekkage's, pompen die kapot zijn, onderdelen die roesten, kapotte lampen, onderhoud zwembaden en tuin. Kosten van electriciteit en hoe te beperken, onderhoud boot, (tuin)meubels  en keuken. Het aankopen van elektrische apparaten die stuk zijn en aankoop van de nodige dingen in huis, serviesgoed, linnengoed.  enz . Verder het functioneren van de staff, salaris bespreking. De gouverments taxes, grondaankoop,  Internet.

Teveel om op te noemen. De aankoop voor spullen in huis en de electrische apparaten zijn bij mij neergelegd, heb ik ook wat te doen.😁 Hier in de buurt kan je weinig kopen, weinig winkels, het meeste moet aangekocht worden in Denpasar, 3,5 uur rijden en natuurlijk lastig als er iets kapot gaat. Dus ik ga proberen voor de eerste keer via internet te bestellen. Hier heb je tokopedia en shopy. Leuk om te doen, maar jezelf hiervoor aanmelden gaat moeizaam, alles in het Indonesisch. Google Lens is dan wel een uitkomst. Maar de regels zijn hier allemaal anders, de bankgegevens kreeg ik niet gekoppeld, Sanne gevraagd, Sanne is een Nederlandse, die getrouwd is met een Balinees en spreekt vloeiend Balinees, dat is zo een beetje onze vraagbaak. Blijkt dat de bank goedkeuring moet geven, dus eerst een tripje naar de bank. Uiteindelijk gelukt en vervolgens met de hulp van Sanne in kunnen schrijven. En de bestelling is gelukt. 🎊. Ik blij, spullen werden netjes bij de villa aangeleverd. Mooi kunnen we meer bestellingen gaan doen als we terug zijn van India. We komen terug van India, is de simkaart van de telefoon verlopen, nieuwe SIM, met verdorie een ander tel. nummer, blijkt dat tokopedia je naam aan het telefoonnummer koppelt en wat ik ook deed, ik kon het telefoonnummer niet wijzigen, met als gevolg ter verificatie werd er steeds een sms gestuurd naar het oude telefoonnummer. Dus bestellen ging niet meer. Dan maar een nieuw account aanmaken met het nieuwe telefoonnr. Lukt niet, steeds error, email is al bekend, error adres is al bekend enz. Echt makkelijk is het niet.😡 Frustratie 😡 Toch maar Sanne gevraagd voor ons te bestellen.

Voor het servies, konden we het beste bij Ikea bestellen, account aanvragen ging prima. Deze week was er een aktie bij Ikea, transport gratis, mooi. Ik gauw bestellen, blijk ik geen gratis transport te krijgen, waarom niet?  hoe dan ??🤫. Weer Sanne ingeschakeld, bij haar lukt het wel, hmm. Samen gekeken, blijkt, je moet boven een bepaald bedrag bestellen, Oke, gedaan. Nog steeds geen gratis transport.  Daar ben je dan weer een hele tijd mee bezig en dan lukt het niet. De volgende dag een appje van Sanne, het blijkt dat het transport binnen een aantal km's moet zijn, Sanne woont iets dichterbij Ikea, scheelt maar 3 km en bij haar lukt het wel en bij ons is net boven die km's. Dus maar weer Sanne gevraagd om te bestellen, het wil even dus nog niet helemaal  lukken. Wat 'n gedoe. 😡 Bijna spijt dat ik dit op me heb genomen haha😜.

Bij een van de vergaderingen gaf de staff aan dat er nodig een ceremonie gehouden moest worden, voor de villa's. Hè ?? Ja was al 3 jaar geleden, moet echt gedaan worden mr. Nu blijkt dus dat er eigenlijk ieder jaar een ceremonie gehouden wordt om de goden goed te stemmen en de boze geesten te verdrijven. Voor het geluk van de villa. Vanwege Covid waren de ceremonies steeds uitgesteld.  Ja en wat zijn dan de kosten ? Bijna €200,- De dag wordt gepland op 29 maart.

De staff begint al een dag van te voren met het maken van de versieringen en om de offers te verzamelen ( op hun vrije dag) en tevens wordt er een heus varken gekocht en deze wordt een dag van te voren gegrild. Wij waren daar niet bij. De staff helpt allemaal mee en gaan dan gezamenlijk naar hun eigen tempel. Na het tempelbezoek zijn ze met z'n allen nog bij de villa geweest. Wat later bleek in de stromende regen en hebben ze alles hier neer gezet. Daar hebben wij verder niets van gemerkt. De volgende dag was de ceremonie. Ook bij de villa heeft de staff een eigen tempeltje waar ze iedere dag hun offers brengen.

De staff kwam in traditionele kleding hier aan, op z'n zondags zouden wij zeggen, met bloemen in de haren, de dames lippestiftje op. Mooi. De mannen ook in kostuum. En daar kwam het varken en werd bij het tempeltje gezet. Wel ff slikken hoor 🥴, maar het is nu eenmaal traditie.

IMG_20230329_100552 de mannen in traditionele kleding.

IMG_20230329_100659 de priester met assistent

IMG_20230329_100841 Priester van de andere kant.

SAVE_20230403_220742 De vrouwen in traditionele kleding

SAVE_20230403_220626ik mocht ook meedoen.

IMG_20230329_100433 Het geroosterde varken.

IMG_20230329_100945 Ook bij het tempeltje worden versieringen aangebracht.

IMG_20230329_103821 de offers

IMG_20230329_103156 de zegeningen en rijst op je voorhoofd.

En daarna, wordt het vlees aangesneden

IMG_20230329_104148

IMG_20230329_103843 Wie is die man die hier het vlees aansnijdt, dit is Komang de security. De vrouw stond tijdens het eerste aansnijden te rinkelen tegen een flesje bier. Die had er zin in😀

IMG_20230329_114520 mannen werk. Met grote scherpe messen

IMG_20230329_120033vrouwenwerk

Dit is Made.

IMG_20230329_120043

Komang en Kadek.

IMG_20230329_120135 en daar is ie dan, met bloemetjes versierd.😀

IMG_20230329_120149 tja je raakt er aan gewend.

IMG_20230329_120620 Voor het eerst dit gegeten, de huid van het varken, wat al gegrild was, wordt dan uitgebakken. Ik denk dat dit bij ons zwoerd heet. Heel knapperig en zout, was lekker

IMG_20230329_122026

Het varkensvlees werd voor ons (buitenlanders) op smaak gebracht, babi ketjap.

Maar ik heb ook het andere vlees geproefd, was gewoon lekker.

IMG_20230329_122600 er stond ook een bak met groenten, cassave, maar die heb ik niet meer teruggezien. Nu hoorde ik later dat ze de cassave vullen met ....hersenen. Maar goed dat dàt niet op tafel stond, want ik wil altijd alles proberen en dat leek mij niet zo'n succes.

SAVE_20230403_222059na de ceremonie een vrolijke boel.

SAVE_20230403_222343

SAVE_20230403_222424

SAVE_20230403_222200

En gaan graag op de foto.

SAVE_20230403_222608 en daarna gezellig aan tafel, met zelfs met bier.

IMG_20230329_113320 de staffleden aan zee, met de fotograaf.

IMG_20230329_113111 ieder jaar een foto voor de website, die wordt gemaakt met een goede camera. Deze zijn gemaakt met mijn telefoon.

IMG_20230329_113342

SAVE_20230403_222648

Het was een super gezellige dag. De staff helemaal tevreden dat de ceremonie is gedaan, en dat zij met een gerust hart kunnen werken,  de villa's zijn weer veilig gesteld. Ze kunnen er weer een jaar tegen.

SAVE_20230403_222819

Over een paar dagen gaan we vertrekken naar Nederland. Ik zal Bali zeker gaan missen. Nog allicht, het is hier pure verwennerij. We gaan eerst naar Kuta, dan binnenvlucht naar Jakarta en vanuit Jakarta de internationale vlucht naar Jeddah, waar we een tussenstop hebben van 8 uur,  daarna vliegen we naar Nederland. Een lange reis. Ik krijg de kriebels als ik er aan denk om weer naar huis te gaan. Spannend hoe ik het zal gaan vinden. Zal het koud zijn, voelt het dan weer snel gewoon. Blij dat ik iedereen weer zal gaan zien.

Totvover een week dan zijn we weer in Holland.

IMG_20230402_184601

Dit zal ik zeker gaan missen ♥️

1. Wilma:
    3 april 2023
    Geweldig Marion wat n bijzondere tijd met al die lokale contacten en traditionele feesten.
    Dat zul je zeker gaan missen.
  2. Mieke:
    3 april 2023
    Wat een mooie bijzondere cultuur toch Marion. Ongetwijfeld zul je dat gaan missen, maar je kunt terug kijken op een fijne tijd daar met al die mooie ervaringen en herinneringen straks. Ik kijk er naar uit dat je weer terug komt. Fijne laatste dagen daar en een veilige terugreis
  3. Marion Kr.:
    3 april 2023
    Wat een prachtig slotakkoord Marion... Wens jullie een voorspoedige terugreis! Dat wordt weer wennen in ons kikkerlandje na zoveel kleurige avonturen 😉.