Villa Lovina beach Bali

22 maart 2023 - Seririt, Indonesië

Vanaf 2 maart zijn we weer terug in Lovina, alvorens we naar de villa kunnen, gaan we eerst naar ons vast hotelletje in Lovina hotel Rini, omdat de villa's bezet zijn. Ook weer leuk, daar kunnen we 3 dagen even goed uitrusten van de toch wel heftige India reis, even alle indrukken op ons in laten werken, met name de afstanden die we moesten reizen, dat heeft toch wel een flinke impact gehad op ons niet al te jonge lijf. 😁Rini hotel ligt vlak bij het strand en restaurantjes. Dus we hebben veel gehangen en gelegen en geslapen. Haha.

IMG_20221201_084619

IMG_20230111_180411

Vanaf 5 maart zijn we weer in de villa 2.

IMG_20230315_154947Villa 2

Villa 1 is verhuurd voor 14 dagen aan een Canadese familie met 9 personen. Meteen even met ze gesproken, ze waren helemaal flabbergasted van de villa en de staff. Leuke enthousiaste mensen.De volgende dag zouden een paar leden van de familie scooter gaan rijden, aldus Eric de chauffeur die hun naar de verhuurder zou rijden. Toch even gewaarschuwd, zijn ze ervaren ? 2 wel, maar eentje moest het nog leren. 2 vrouwen gingen achterop. De jongen zonder ervaring reed alleen.  De volgende dag horen we ineens dat juist die jongen een flink ongeluk heeft veroorzaakt, vlak bij, op de secundaire weg en daarbij heeft hij een stel uit Java aangereden. Het was de schuld van de Canadese jongen. Als je locals aanrijdt dan ben je dik de Sjaak.  De man uit Java was er slecht aan toe en was niet aanspreekbaar en later bleek dat hij een tijd zijn geheugen kwijt was, de 2e dag ging de man achteruit met zijn gezondheid en de Canadese familie maakte zich ernstig zorgen. De politie legde erg veel druk bij de familie en dat voelde behoorlijk bedreigend aan. in het ziekenhuis werd de Canadese jongen Mike meerdere malen verhoord door de politie met een soort bodeygard en zij weken niet van zijn zijde. De Canadezen waren die zaterdagavond aardig in paniek en waren bang dat Mike gearresteerd zou gaan worden. Ze kwamen bij ons raad vragen, maar wij konden ook niet veel voor ze doen. Tot rust gemaand en gezegd maandag naar de Ambassade. Maandag zou Mike geopereerd worden aan zijn enkel. Zondagavond kwamen de Canadezen vertellen dat de Javaanse man een beetje vooruit ging en weer aanspreekbaar was.  Ze hadden de politie gesproken, onder begeleiding van een van onze staffleden en hebben beloftes moeten doen. De politie verwacht maandag een verklaring  van de Canadezen op papier dat alle ziekenhuiskosten en reparatiekosten van de scooter zullen gaan betalen aan de Javaanse familie. Als deze verklaring maandag aan de politie wordt uitgereikt, zal de politie de zaak seponeren. Pff, dat liep dus met een sisser af. Ze zullen wel moeten betalen, maar gelukkig geen ernstig letsel.🏍️

IMG_20230315_155206

IMG_20230315_155228kunstzinnige lekkage

Meteen een projekt opgestart, een lekkage van een plat dak in villa 2. De vaste aannemer kan na een week starten met het projekt, er komt meteen een kleine overkapping bij, zodat als het regent het niet binnen regent. De planning is dat we tot de 31e maart in de villa blijven. Mooie tijd om wat onderhoud te plegen. Ook kunnen we nu alle kleren uitpakken en in de kast leggen. Hadden we niet moeten doen, want al snel komt er een lastminute boeking binnen. 13 maart weer nieuwe gasten voor 14 dagen. Maar de verbouwing was nog aan de gang. Het boekingsburo was not amused dat de verbouwing niet was doorgegeven en de nieuwe gasten zullen dat niet leuk vinden,aldus hun,  als er gehakt en getimmerd wordt. Foutje onzerzijds, gelijk geappt naar de Russische gasten dat eea under construction is en zij korting kregen. Tevens als ze korter willen blijven, zij hun geld terug krijgen. Zo gezegd zo gedaan. In eerste instantie wilde het stel annuleren, later toen er sprake was van korting en tevens als ze korter bleven zij geld terug kregen, appte de Rus dat ie toch wél kwam. De volgende dag bleek hij toch op Airbnb geannuleerd te hebben, hè? 🤔 De Rus vertelde dat dat per ongeluk was gegaan en hij appte dat ie toch kwam. Verwarring ten top. Meteen de aannemer ingeseind en die kwam op zondag extra terug met vijf man sterk, om de plafonds te dichten en te schilderen. Binnen zag het er Pico Bello uit, dus Ad meteen een foto gestuurd dat het binnen allemaal netjes was. Alleen buiten wat stellages van bamboe.

IMG-20230320-WA0002 voordat de Russen komen 😁 wordt nog even snel het plafond gedicht en nog wel op zondag. Trouwens ook veel vrouwen die bouwvakker zijn.

IMG-20230320-WA0003

De volgende dag zouden de Russische gasten komen, wij onze rugzakken weer ingepakt. We wilde die dag net vertrekken naar het hotel wat wij geboekt hadden, krijgen we een app van de Rus. "Our Plans are changed, we don't come to the villa,  you can hold your money" what f** hè?? 🤪. Wat krijgen we nou!! De Rus heeft gewoon alles betaald en hij komt gewoon niet en vraagt ook geen geld terug, terwijl Ad dat wel had voorgesteld als ze minder dan 14 dagen wilde blijven. Nou ja ?!!.Het enige wat Ad appte was, oke, thanks ! Maar niet te veel woorden aan vuil maken haha 😂

Het boekingskantoor was ook zeer verrast, die hadden dit ook nog nooit meegemaakt.

We zijn uiteindelijk toch maar naar ons hotelletje in de bergen gegaan, want dat wilde we toch even uitproberen. Met de scooter daar naartoe gereden. Leuk hotelletje, wel heel steil, met de scooter flink gas geven. Eigenlijk kan je daar alleen maar met de scooter komen.  Je kunt daar niet wandelen, want dat is te stijl. Maar een prachtige vieuw over de wegen en zee.

IMG_20230314_090811

IMG_20230314_090832

En wat kost da nou, €18,- per nacht. Superdeluxe met ontbijt. Nouja een Pannekoek en koffie.

De volgende dag nog even gekeken bij een resort vlak bij. Wow wat een prachtig uitzicht.

IMG_20230314_134119

IMG_20230314_133949 zicht op de rijstvelden.

IMG_20230314_134138

De dag voor Nyepi wordt het "Ogoh Ogoh" -festival genoemd, een levendig feest vol optochten, muziek en dans. Enorme en kleurrijke monsterachtige beeltenissen genaamd Ogoh-Ogoh worden gemaakt en geparadeerd door de straten van het hele eiland om de verbanning van boze geesten te symboliseren. Het festival is een feest dat eindigt met het verbranden van de beeltenissen, het symbool van de vrijlating van boze geesten. Bezoekers worden aangemoedigd om deel te nemen aan het festival en de energie en opwinding van de viering te ervaren.

IMG_20230321_175838 De optocht wordt begeleidt door mooie dames voorop, daarnaIMG_20230321_180323 kling klong muziek en

IMG_20230321_175919 de mannen dragen de "boze geest" op een soort draagstoel. Op het kruispunt is meer ruimte en beginnen ze met de draagstoel keihard rond te draaien, dat gaat behoorlijk hard en de Balinese traditionele politie "Pecalang", houden een oogje in het zeil. Als er een valt, blaast de pecalang  op een fluitje en dan moeten ze stoppen.

De volgende dag is het Nyepi.

Tijdens Nyepi-dag is het hele eiland Bali 24 uur lang gesloten, zonder licht, lawaai of activiteit. Straten zijn leeg, er mogen geen vuren worden aangestoken en zelfs de luchthaven gaat een dag dicht. In voorgaande jaren werd het internet ook stop gezet, maar we hebben wel internet op Neypi.

Indien nodig kunnen mensen zich wel verplaatsen, alleen op hun eigen terrein. Van bezoekers wordt verwacht dat ze in hun hotel blijven en niet op pad gaan, aangezien de straten worden bewaakt door de Balinese traditionele politie "Pecalang". Het is gebruikelijk dat mensen thuis blijven en alle amusement en vrijetijdsbesteding  vermijden. In voorgaande jaren mocht niemand op het strand, maar we constateren dat er toch regelmatig een local voorbij loopt. Ook hier wordt alles steeds minder streng. Maar je moet toch oppassen dat je niet gepakt wordt, want je hebt zo een boete aan je broek.

IMG_20230321_180621

IMG_20230321_175826

Nog 20 nachtjes slapen en dan zijn we weer in Nederland. Daar verheug ik me wel weer op.🥰

Lieve groeten uit Bali♥️

1. Ad Wolfert:
    22 maart 2023
    Weer een spannend verslag. Gr. Ad
  2. Mieke:
    22 maart 2023
    Wat bijzondere dingen maken jullie weer mee. Zal wennen zijn in Nederland: ) Leuk dat jullie weer terug komen.