Van Bhopal naar Aurangabad

11 februari 2023 - Bhopal, India

Vandaag de grotten van Bhimbetka bekeken een uurtje rijden vanaf Bhopal. Er schijnen meer dan 600 grotten te zijn in Bhimbetka, daarvan zijn er 15 geheel geopend voor toerisme. Het heeft 16 jaar geduurd om deze grotten volledig bloot te leggen. Er zijn vele tekeningen gevonden.

IMG_20230210_112337IMG_20230210_112234IMG_20230210_112353IMG_20230210_120215

Toen we van Bhimbetka af kwamen hadden we nog een hele middag, maar geen programma meer. De lunch wilde we bij hetzelfde restaurantje als gister gaan doen, dat was een goed, maar klein restaurantje waar we heerlijke Tiki masala en pizza hadden gegeten. De chauffeur zei o.k. en stopt vervolgens bij een groot toeristisch restaurant, was wel mooi aan het water, maar dat hadden we niet gevraagd.

IMG_20230210_133357

Dus vervolgens de halve stad door naar ons restaurantje. Achteraf snappen we dat hij daar naar toe wilde, want dan krijgt de chauffeur gratis eten en een extra fooi als hij toeristen meebrengt. We hebben hem later een goeie fooi gegeven. Altijd lastig wanneer geef je genoeg. 100 roepie is €1,12. Een kopje thee kost 10 roepie. Eten in een echt restaurant kost tussen de 150 en 400, €5- is veel pp. met drankje. En dat is voor een local héél veel geld.

We hebben de chauffeur gevraagd om een paar uurtjes sightseeing te organiseren. Na de lunch stond de chauffeur netjes op ons te wachten en heeft hij nog wat rond gereden in Bhopal, zodat we nog even de highlights konden bezoeken. Dat was mooi, want dan krijg je wel een heel ander beeld van zo'n stad.

IMG_20230210_150610IMG_20230210_152954IMG_20230210_150654IMG_20230210_152340IMG_20230210_161147IMG_20230210_161926IMG_20230210_162248IMG_20230210_162253

We hadden al uitgecheckt bij ons hotel, dus rond een uur of 5 in de middag was de pijp leeg en zijn we naar het station gereden. Veel te vroeg. Om 18.00 uur, kwamen we op het station en de nachttrein zou pas om 22.30 uur vertrekken. Nou ja dan gaan we gewoon wat zitten lezen. Op het bord werd aangegeven dat de trein op de juiste tijd zou vertrekken. Mooi. We zaten in een wachtkamer voor 1e klassers, daar moesten we wel voor betalen, 40 roepies, dat is 0,50 cent. 😀 Beetje lezen, beetje op internet, dus ik denk ga even kijken op google maps hoe dat zit met onze trein. Hoe mooi is dat, je kunt elke treinreis gewoon checken op google. Schrik Oei😱 wat blijkt, twee en een half uur vertraging!! Dat zal toch niet waar wezen? Dat betekent dat we pas om kwart over een in de nacht gaan vertrekken. Naar het screenbord gelopen, daar stond nog de gewone vertrektijd op. Ja, wie heeft er nu gelijk. Naar een stationmedewerkers gelopen, Yes yes 22.30 uur. ik laat de treingegevens van Google zien, hij helemaal verrast. Vervolgens ging hij kijken op zijn eigen systeem, de man was helemaal verrast, idd 2,5 uur vertraging. Nou lekker dan. Na een uur of twee kwam de "baas"van de 1e klas wachtkamer naar ons toe, moesten het entree briefje laten zien en waarom wij daar nog zaten ? Ja wat denk je ? Vertraging ! Uitgelegd, ja maar dan moesten we nog wel bijbetalen, want we hadden betaald tot vertrektijd en nu zouden het 2,5 uur meer worden. Dus samen 5 uur. We moesten bijbetalen!  Dan komen ōnze  principes naar boven !!!  wij dus, het is toch niet onze schuld dat wij hier zolang moeten zitten, jullie Compagnie zorgt toch voor vertraging en door jullie zitten wij hier 2,5 uur langer, jullie zouden ôns moeten betalen🤔 toch ?  De man was helemaal verward, maar uiteindelijk hebben we maar gewoon bijbetaald, het gaat natuurlijk over een klein bedrag. Het was een gekkenhuis in de 1e klas wachtkamer, door diverse vertragingen kwam de wachtkamer tjokvol te zitten. Die man had het behoorlijk zwaar, hele heftige discussies ontstonden tussen de mannelijke lokalen als ze moesten inschuiven op de banken die er stonden. Die mannen begonnen dan tegen elkaar te schreeuwen met de gezichten vlak tegen elkaar, keihard en dat gebeurde die avond regelmatig. Een ruzie joh!!  Heel raar om te zien, echt het recht van de sterkste. 💪.

Om kwart over een in de nacht kwam de trein. Bleken we wederom allebei verschillende cabines te hebben.

IMG_20230211_104423

De eerste was een 4 persoons cabine,  er waren al 3 bezet, en op het bed wat vrij was lagen gebruikte lakens, de andere cabine was een 2 persoons cabine, maar daar lag al 1 persoon te slapen. Op het belletje gedrukt om schoon beddengoed te krijgen. Er kwam niemand. Een man die goed Engels sprak, was er voor ons opuit gegaan en hij zei dat er zo iemand kwam om te verschonen. Dus wij wachten bij de 2 persoons cabine en we vielen beide prompt in slaap op een 1 persoons bed. Komt er een uur later een man aan, hij zou het cleanen. Ad sliep als een os. De bagage moest even uit de andere cabine en ik moest even in de hal wachten. Hij ging schone lakens halen zij hij. Stond ik daar in de hal. Die man is gewoon dus niet meer teruggekomen, nog even een stukje door de trein gelopen om te kijken waar die vent was gebleven, beetje eng zo 's nachts, maar er was niemand meer te bekennen. Toen was het al bijna half 3, ben toen bij Ad in het eenpersoons bed gekropen. Toch nog ff geslapen. Rond 12.00 uur in de middag komen we als het goed is Aurangabad aan.

Half 2 aangekomen in Aurangabad, dus weer vertraging. 12 uur getreint 😏

We hebben een mooi hotel, grote kamer met een echte zithoek.

IMG_20230211_212527IMG_20230211_212541

Even opgefrist, ff wat eten, en later zouden we sightseeing gaan doen in Aurangabad. De sightseeing was van korte duur. Bij een kopie van de Taj Mahal, (de zoon van designer van de grote Taj Mahal heeft dit gebouw ontworpen),

IMG-20230211-WA0002

IMG_20230211_153553

kregen we een bericht van de reisorganisatie dat de kosten van deze sightseeing extra €35- zou gaan kosten. Voor Indiase begrippen véél te duur. Wij houden onze uitgave goed in de gaten en hebben nog 2 maanden te gaan. Dus gaan we niet doen en zijn we terug naar het hotel gegaan. We waren ook moe en zijn gaan slapen.

Morgen naar de Ajanta Caves, 2 uur rijden.

IMG_20230211_153741

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mieke:
    11 februari 2023
    Heerlijk zojuist 4 reisverslagen gelezen. Blijft een wonderlijk avontuur Marion. Jouw conditie moet toch wel goed zijn om deze acties en reizen te ondernemen. De NS is er saai bij. Bedankt weer voor alle mooie foto's
  2. 11 februari 2023
    Hey vakantie gangers
    Wat een avontuur zijn jullie begonnen en het einde is nog niet in zicht, Prachtige verhalen schrijf je, Je hebt je beroep gemist, je zou zomaar een boek kunnen schrijven
    Geniet van al het moois wat op jullie pad komt
    Lieve groetjes van ons 😘
  3. Margot:
    11 februari 2023
    Sjongejonge af en toe is het ook wel pittig hoor. Vooral de gebroken nachten dan. Pfff maar het blijft fantastisch dat het kan en dát we als rijke westerse toeristen na zo’n treinreis in hotel kunnen bijtanken. Be safe and wise
  4. Ad Wolfert:
    Het blijft spannend en avontuurlijk. Grtjs Ad en Ineke