Treinreis van Varanasi naar Bhopal

9 februari 2023 - Ghatala, India

800 km met de sleepingtrain van Varanasi naar Bhopal. De chauffeur zat al uren van te voren in het hotel op ons te wachten en had uitgebreid de plaats en de vertrektijden van de trein bekeken. De trein was onschedule, zei hij.  Mooi. Om half 2 in de middag aangereden naar het station, beetje vroeg, we hoefden pas om 15.40 uur met de trein mee, maar omdat ook in Varanasi file rijden is, gingen we op tijd weg. Ruim op tijd, vlgs mij was het kwart over 2, toen we op het station aankwamen. De chauffeur keek op het scherm, maar onze trein stond er niet op, na wat rondvragen bij de stationmedewerkers, bleken we bij het verkeerde station te staan.😱 Hoe kan dat nou, hij zij they changed it. Was helemaal niet waar, ook hier hebben ze een smoezenboek.🥴  Gauw gekeken op google maps en het bleek 30 minuten rijden te zijn, dus we zouden op tijd bij het andere station kunnen zijn. Rond half 3 reden we weg. Iedere keer als Ad zei hier rechts of links, zei de chauffeur geen goede weg. Het was al file, vervolgens kwamen we in een dorp terecht, met koeien op de weg, overstekende honden en met zandwegen met diepe gaten en we stonden regelmatig stil. Daarna kwamen we: Jazeker😏 bij een afgesloten weg.

IMG_20230208_143400

zandwegen zo smal, dat het vast niet voor een auto was bedoeld.

IMG_20230208_143503

Hier hield de weg op.

Er werd een andere weg aangewezen, die was niet te doen, door modder, grote gaten, slechts een zandpad,  vrachtwagens aan het werk, tractors die niet opschoten en toen bam, de auto raakte een kei onder de auto. 3 jongens stonden erbij en keken er naar. De chauffeur eruit, behoorlijk onder stress, begon te schreeuwen tegen die jongens, maar die konden er ook niks aan doen, vervolgens achteruit en nog een keer proberen om langs die hoge steen te komen. Weer een knal, die steen onder de auto, maar de chauffeur reed toen gewoon door. Om 15.30 kwamen we aan op het station. Ruim een uur over een stukje van 6 km gedaan. Pff maar wel gehaald.

We hadden zitplaats 7 en 33. Er zijn vier slaapplaatsen in één cabine, dus eigenlijk zaten wij niet in dezelfde cabine. We zijn in 7 gaan zitten en iedere keer als er controle kwam, stuk of 4 keer, aan de controleur het verzoek gedaan om nr 8 te ruilen met 33. Ze knikken dan, maar je weet niet of het ja of nee is. In India is ja, Nee. En Nee ja. Haha. Eigenlijk schudden ze met hun hoofd, als een soort bevestiging ja of nie? De laatste controleur die snapte het wat wij vroegen en hij zei;  I shall arange it. Mooi, afwachten gewoon. In eerste instantie waren we alleen, maar na een aantal stations kwam er een India's stel in de cabine. Die konden geen woord Engels, dus weinig communicatie.

IMG_20230209_073052

Nou ja communiceren deed hij wel. Hij liet boeren en scheten waar wij bij zaten. Nou moet ik zeggen, de Indiase mannen hebben absoluut schijt aan jou, als ze hoesten dan halen ze flink op en spugen dat uit, recht voor je voeten. Met neus ophalen idem dito, ze halen op met een flinke knurk en spugen het uit. Dan komt de aantrekkelijkheid van een man wat mij betreft op 0 te staan. Gatver🥴 Vieze geluiden zou mijn schoondochter zeggen, die nu ook in India is. Helaas treffen we elkaar niet.

Om 20.00 uur ben ik in de cabine waar wij zaten op nr 8 gaan slapen, ik was bekaf, van de stress denk ik, oordoppen in vanwege de vieze geluiden en gesnurk, oogmasker op tegen het licht wat nog aan was, sokken aan en boven verwachting ben ik meteen in slaap gevallen en tot 's nachts 3 uur aan een stuk doorgeslapen. Ad ging later slapen, die had die man tegenover hem. Die man had zijn telefoon aan laten staan op een filmpje, keihard en vervolgens was die kerel in slaap gevallen. Ad heeft hem wakker gemaakt en aangewezen dat hij zijn telefoon uit moest zetten. 🫣

Om 8 uur kwamen wij  's morgens aan op het station in Bhopal. Ook nu staat er een chauffeur klaar om ons naar het hotel te brengen. Een norse man, hielp niet met de koffers en maakt ook steeds van die vieze geluiden. Daar zullen we niet veel aan hebben, maar de komende twee dagen is hij onze chauffeur. We komen bij hotel Vincent, een mooi schoon hotel. 👍

Even ontbeten, dat was lekker, ik barstte van de honger.

Daarna naar de bouwwerken van Sanchi, waar keizer Ashoka, een volger van Budda, 150 jaar nadat Budda overleed deze gebouwen heeft gezet,  in de overtuiging van de leer van Budda en de visualisatie van Budda.

Ruim anderhalf uur gereden. Bij aankomst moesten we entree betalen. Voor de locals 50 roepies,  for foreigners stond op een bord 250 roepies. Bij de kassa moesten we ineens 600 roepies pp betalen. Das wel een heel verschil, voor locals 50 en wij 600. Wij protesteren natuurlijk, maar moesten toch 600 betalen, een behoorlijk bedrag voor Indiase begrippen. Apart, moet je zoiets in Nederland doen !

IMG_20230209_113828

IMG_20230209_115731

IMG_20230209_115858

Fundamenten van een klooster

IMG_20230209_114812IMG_20230209_114941

In de veertig kloosters zijn hier opgegraven.

IMG_20230209_122113

IMG_20230209_122516

Ter ere aan de Mahabodi tempel gebouwd door Sri Lanka.

IMG_20230209_122036

IMG_20230209_122248

IMG_20230209_122312

IMG_20230209_122323

Daarna weer terug Bhopal, einde programma voor vandaag. We hebben ons af laten zetten bij een restaurant en de chauffeur naar huis gestuurd. Die wilde wel wachten bij het restaurant om ons later bij het hotel af te zetten. We zijn terug gelopen, goed voor de conditie.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marina:
    9 februari 2023
    Prachtige foto's en wat een belevenissen!
  2. Ad Wolfert:
    Jullie kunnen voortaan overal slapen. Gr en goeie reis. Ad en Ineke
  3. Lieke van Casteren:
    9 februari 2023
    Zo dit is de 5 de keer dat ik wil reageren, er komt steeds iets tussen ,maar jullie maken wat mee. Mooie beelden. Varanasi zijn wij ook geweest in 1988 met kinderen, ook stuk inde trein en rest met Engelse taxi en Engels sprekende schaffeur, yes en nog. Overal rode klikken van de betelnoot die ze uitspugen. Bah. Sorry klieken. Ja je wilt avontuur en reizen is wachten. In het hotel kun je weer bijkomen van alle bezienswaardigheden , nou nog veel reisplezier en genieten samen.xxx