Van Gili eilanden naar Balu

26 december 2022 - Sanur, Indonesië

24-12-22 veel wind, af en toe een bui, maar in de middag lekker kunnen chillen aan het strand en ons kerstavond diner verorberd.  We gingen voor de rendang, dat lijkt op jachtschotel dé traditie van kerstavonddiner van onze familie, maar die hadden ze niet. Uiteindelijk BBQ chicken sjaslick.

IMG_20221224_180659

Fijne kerstavond maar wel met het gemis van het samen zijn met alle kinderen. Zij hebben wel de traditie voortgezet met z'n allen, gezellig met bij elkaar, diner en surprise spelletjesavond.

IMG-20221225-WA0015

IMG-20221225-WA0021

Superleuk 💋

Gister een hele speciale 1e kerstdag gehad. De dag van vertrek van Gili eiland. Half 7 op, 9 uur vertrek Fastboat. Alleen hij ging niet🫣 Alle fastboten voeren niet. The gouvernement decide'd that, zeiden ze, becours of the storm yesterday en dat kon wel tot de 27e zo blijven. Ja het had gister flink tekeer gegaan en er zat een enorme stroming in de zee. Oke wat dan, heu waarom wel de slowboat en niet the Fastboat ? Daar kregen we geen duidelijk antwoord op. You can take the slowboat kosten 400.000 pp roepia of met een speedbood naar Lombok kon ook. Nog duurder 🫣. En we  moesten niet in Lombok zijn, hoe komen we dan op Bali. Ja dat was niet hun probleem. Chaos ten top, iedereen liep door elkaar, wat sluwe handelaren probeerde hun slag te slaan door dure reizen te verkopen. De reisorganisatie waar we geboekt hadden, was er niet, dus voor ons ook een grote warboel. Gelukkig hebben we gewacht met beslissen en eindelijk ging het kantoor open van de reisorg. Handelaren bleven om ons heen draaien, het werd wel steeds goedkoper, maar wij vertrouwde het niet. Maar goed ook, want gelukkig bleek de reisorganisatie onze terugreis te regelen. We stonden perplex. We konden niet anders dan met de slowboat, het woord zegt het al Slow. Om 9 uur zou slowboat komen naar Lombok, daarna met de bus een reis van 4 uur naar het noorden van Lombok en daarna de ferry naar Bali. Een reis van ongeveer 7 uur totaal, wat anders in 2 uur is.  Merry Christmas 🎄😀.Wat later, toen het weer omsloeg en flink begon te waaien en te regenen kwam de slowboat aan,  om 10.15 vertrokken we in de stromende regen naar Lombok.

IMG_20221220_143458

Na anderhalf uur met een tussenstop om andere gestrande gasten op te halen kwamen we in Lombok aan. Nadrukkelijk werd er gezegd, niet met de handelaren in zee te gaan, maar bij de organisatie te blijven. We werden we bij elkaar gedreven naar hun kantoor en ze bleven maar tellen met hoeveel personen we waren. Ik voelde me een ware bootvluchteling. 😀 Uiteindelijk kwam de bus, 2 bussen. Een reis van 4 uur door de bergen,smalle wegen en haarspeldbochten, reden we naar het noorden van Lombok.

IMG_20221225_120417

Hebben we toch wat van Lombok kunnen zien.

IMG_20221225_120655~2IMG_20221225_114750IMG_20221225_113336

Om 14.00 kwamen we aan bij de ferry. Meteen vanuit de bus werden we naar de ferry gemanouvreerd.

IMG_20221225_133238

IMG_20221225_181349

Locals gaan er gewoon bij liggen.

IMG_20221225_135144

Mooi ingepakt, kip met rijst

IMG_20221225_135550

IMG_20221225_135856

Onschuldig koffiezetterke, maar probeerde ons wel dubbel te laten betalen😀

Om 15.00 uur vertrok de boot. Het weer was inmiddels wel Stormy geworden, best wel hoge golven en zo deinde we naar Bali toe.  Om 20.00 uur kwamen we in Padang Bali aan. Donker, maar gelukkig droog.  We moesten nog met de moter naar Sanur een reis van ruim een uur, daar hadden wij een hotelletje geboekt. Gelukkig bleef het droog. Onderweg gauw een bord spaghetti gegeten, daarna naar Sanur. De moterreis ging van een leien dakje dankzij de goede stuur kunsten van Ad, want je moet goed opletten voor de gaten in het wegdek. Aangekomen bij het hotel, op pad voor een biertje en Jazeker ons kerstdiner 🫣🎊

IMG_20221225_231241

Merry Christmas allemaal

IMG_20221222_110507

1. Mieke:
    26 december 2022
    Je kunt niet zeggen dat jullie een saaie gezapige pensionade vakantie hebben. Wat een avonturen weer en gelukkig komt alles weer op zijn pootjes terecht. Op naar het volgende avontuur: )
  2. M.A.I. van Casteren:
    27 december 2022
    Wel een heerlijk avontuur, ik geniet er elke dag weer van. Steeds weer, wat zal de dag vanaag brengen. Heerlijk. 🥰
  3. Ad Wolfert:
    Sluit me aan bij de mail van Mieke. Gr. Ad
  4. M van Gogh:
    26 december 2022
    Nou zeg wat een toestand....maar wel een avontuur.......hier lekker gegeten in Porto de Mazaron met een hele groep voor het Kerstdiner en zonnetje schijnt heerlijk.
  5. M.A.I. van Casteren:
    27 december 2022