Verlenging visum aanvragen

7 december 2022 - Seririt, Indonesië

Deze week moeten wij onze visa verlengen. Als je aankomt op het vliegveld van Bali moet je een visum kopen, dit visum is 30 dagen geldig. Na die 30 dagen mag je hem één keer verlengen. Uiteindelijk mag je maximaal 60 dagen aaneensluitend  in Bali zijn. De 30 dagen zijn bijna verstreken, dus aan de slag ermee.  Het aanvragen gaat niet zonder slag of stoot, voordat de 30 dagen voorbij zijn, moet je naar het immigratie kantoor, de dichtsbijzijnde is in Singaradja, 18 km hier vandaan. Daar moeten we, blijkt achteraf ons 4x melden. Eerst het formulier ophalen, in gepaste kleding, benen bedekt en voor vrouwen de schouders en armen bedekt. We komen daar aan en het is enorm druk, zelfs buiten zitten mensen op de stoep te wachten, nummertje trekken en wachten. Maar we verstaan niet welk nummer ze afroepen en er is geen elektronische display waar we het nummer af kunnen lezen. Wel kunnen ze zien dat wij buitenlanders zijn en al vrij snel komen ze ons gewoon halen. Nu blijkt er sinds pas een loket te zijn voor alleen foreigners. Mooi zo. We krijgen het formulier mee, er wordt nog duidelijk gezegd, opletten want die moet met zwarte pen ingevuld worden. Voor de volgende keer zijn de volgende bescheiden nodig een kopie van je paspoort en je moet een kopie  van je ticket laten zien, want over 30 dagen moeten we wel het land uit.  Dus eerst bedenken waar we naartoe gaan over 30 dagen. Eigenlijk wisten we al dat het dan India zou gaan worden, maar hoe of wat wisten we nog niet. We zijn er nu wel uit, het wordt een rondreis van 15 dagen van New Delhi naar Mumbai. Dat is wel net zo handig, dan hoeven we zelf niet te bedenken welke plaatsen we gaan bezoeken. We hebben  inmiddels de rondreis en de ticket naar India geboekt. Vandaag met het formulier, welke dus ingevuld moest worden met zwarte pen en de kopie van de ticket en kopie paspoort en het paspoort weer naar het immigratie kantoor. Same procedure as always, nummertje trekken, formulieren inleveren, blijkt Ad zijn formulier met blauwe pen te zijn ingevuld. Gisteravond met slecht licht leek het zwart. Ad moest zijn formulier weer helemaal opnieuw invullen, met jawel een zwarte pen. Heel gedoe alles in hoofdletters schrijven. Daarna moesten we ook ons paspoort inleveren, over ongeveer 6 dagen krijgen we het paspoort weer terug. Je krijgt wel een bewijs mee. Nou daar moeten we maar op vertrouwen.  en goh, we mogen meteen betalen, ongeveer €30,- pp. Over 3 dagen weer terug komen, dan wordt er een foto gemaakt en vingerafdrukken genomen. Tja dat kan dus niet meteen. Bureaucratie ten top. Dus vrijdag weer terug voor de 3e keer. Het paspoort krijgen we pas volgende week dinsdag terug en dat is voor ons een dag te laat, want maandag zijn we al onderweg naar Ubud. Hoe we dat oplossen, moeten we nog over nadenken. Misschien de housekeeper machtigen om alles op te halen, maar dan hebben wij geen paspoort en geen visum bij ons. Ingewikkeld hoor.

1. Ans Wiltvank:
    7 december 2022
    Ziet er allemaal top uit. Jullie zijn lekker aan het genieten dat is goed te zien. Fijn!
    Ik ben wel heel benieuwd hoe die alligator/krokodil aan spit, smaakte, die jullie op de foto hadden staan aan. Lieve groet Ans
  2. Nelleke:
    8 december 2022
    Wat een gedoe. Snap niet wat jullie daar doen....haha...
  3. Rita:
    9 december 2022
    En dan maar denken dat ze hier in Nederland moeilijk doen ha ha, maar jullie gaan gewoon door knap hoor heel benieuwd naar het Indiase avontuur liefs uit het orkestje 💋
  4. Mieke:
    12 december 2022
    Je moet er wat voor over hebben, maar is toch ook een mooie dagbesteding in een zonnige en prachtige omgeving. Geniet vooral daarvan, dan krabben we hier de autoruiten ijsvrij : )